"Şüphesiz ki, ben öğretmen olarak gönderildim."

Okulumuz Matematik Öğretmeni Şeyma Gül BARUT, Hz. Muhammed (s.a.v.)'in eğitim anlayışı ve eğitim metotları İle ilgili olarak okulumuz öğretmenlerine sunum yaptı. Yaptığı sunumda; Peygamberler, insanoğlunun eğitim-öğretim ihtiyacına cevap vermek üzere görevlendirilmiş ve insanlar arasından seçilmiş elçilerdir. Bu görevlendirmenin son halkası olan Hz. Muhammet'in (s.a.) yaşamı ve davranış modelleri, insanın eğitimi ve öğretimine dair birçok örnekle doludur. Onun sözleri, fiilleri, yaşam biçimi, ahlakı, değer yüklü uygulamaları, insan ilişkileri, toplumsal hayattaki duruşu ve diğerine olan bakış açısı, İslam dininin eğitim-öğretim ilkeleri ve metotlarının genel özellikleri hakkında bilgi sunar. Eğitimde ferdi farklılıklar, tedricilik, zamanlama, somuttan-soyuta ilkesi, sevgi ilkesi, anlatma metodu, soru cevap metodu, örnek verme metodu, tartışma metodu gibi modern dönemde eğitim bilimlerinin bize sunduğu prensip ve metotların birçoğunun örnek pratiklerini Hz. Peygamber'in hayatında gözlemleyebilmek mümkündür.

 Hz. Peygamber'in (s.a) eğitim-öğretim esnasında dikkate aldığı bazı önemli ilkeler şunlardır.

a.      Ferdi Farklılıklar İlkesi

b.     Tedricilik İlkesi

c.      Zamanlama İlkesi

d.     Somuttan-Soyuta İlkesi

e.      Sevgi İlkesi

Hz. Peygamber'in (s.a) eğitim-öğretim uygulamaları bütünüyle incelendiği zaman onun muhataplarını eğitirken bazı eğitim metotlarından istifade ettiği görülür. Biz bu metotları şu şekilde tespit etmiş bulunuyoruz:

a.Anlatım Metodu

b. Soru-Cevap Metodu

c. Tartışma (İstişare) Metodu

d. Örnek Verme (Temsil) Metodu

e. Kıssa Metodu

f. Model Sunma (Yaşayarak Öğretme) Metodu

g. Özendirme-Sakındırma Metodu:

 

Eğitim-öğretim, hayatın tamamını kuşatan bir faaliyettir. Hatta İslam'ın ortaya koyduğu anlayışa göre eğitim ve öğretim uygulamalarının asıl ve uzun vadedeki hedefi ahiret mutluluğunu temin etmektir. Bu gerçeği kendisine hareket noktası olarak alan Hz. Peygamber (a.s), daima muhataplarının ahiret saadetlerini öncelemiş, eğitim-öğretime dair teorik ve pratik bütün anlatım ve pratiklerini bu amaca yönelik olarak gerçekleştirmiştir. Bu durum Hz. Peygamber'in (a.s) eğitimci kimliğine özellikle vurgu yapılmasının önemini göstermesi yanında insanlığın, peygamberlerin şekillendirdiği bir eğitim-öğretim anlayışına ne kadar ihtiyaç duyduklarını da göstermektedir.

19.01.2022 979

19-01-202219-01-202219-01-202219-01-202219-01-202219-01-202219-01-202219-01-2022